بازدید از شرکت کروز

ششم اردیبهشت 1396| دسته بندی: 1
شرکت کروز| بازدید از شرکت کروز| قطعات خودرو| رحیم قرآنی| آتش سوزی کروز| بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو

شرکت صنایع تولیدی کروز با بیش از 12000 نفر پرسنل بزرگترین تولید کننده قطعات خودرو در کشور است. این شرکت با فروش سالانه 2000 میلیارد تومانی در رتبه 62 در میان 100 شرکت برتر کشور قرار گرفته است. این غول صنعت کشور در سال 1361 توسط تعدادی از فارغ­التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف بنیان نهاده شده و امروز تولید کننده انحصاری بسیاری از قطعات خودرو برای تمامی خودروساز­های بزرگ کشور می­باشد. این قطعه ساز بزرگ سرمایه گذاری عظیمی در صنعت خودرو کشور انجام داده است به طوری که در حال حاضر 16 درصد از سهام بزرگترین خودرو ساز کشور (ایران خودرو) و 60 درصد از سهام بهمن موتور را در مالکیت این شرکت قرار دارد. به علاوه، تلاش­هایی به منظور گرفتن کرسی مدیریتی در شرکت سایپا در جریان است.

شرکت کروز دارای سه کارخانه­اصلی در جاده مخصوص کرج می­باشد.اصلی­ترین محصولات تولیدی این شرکت شامل کلیه سامانه­های الکتریکی خودرو (ECU، دسته سیم، مالتی مدیا، صفحه کیلومتر و...) به همراه دیگر قطعات پلاستیکی (جلو داشبورد، رکاب، سپر و...) می­باشد. به علاوه، در سال­های اخیر این شرکت خط تولید مجهز برای تولید انواع ایربگ خودرو نیز تاسیس کرده و تامین کننده اصلی ایربگ برای خودروهای داخلی است.

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره یک| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|

کارخانه شماره یک


محصولات: سوئیچ و کانکتور، قطعات تزئینی، نشانگرها و مالتی مدیا، قوای محرکه، کنترل بدنه و حفاظت، بردهای الکترونیکی

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره یک| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|

کارخانه شماره دو


محصولات: دسته سیم

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره یک| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|

کارخانه شماره سه


محصولات: تعلیق و ترمز، قطعات تزئینی، داشبورد و سپر، ایربگ و ایمنی، چراغ، آینه، سیستم تهویه

· بازدید از شرکت

با هماهنگی صورت گرفته امکان بازدید از کارخانه شماره یک کروز که محل تولید قطعات پیشرفته ECU است برای روز چهارشنبه 6-2-1396 مهیا گردید. با این حال، متاسفانه، در 24 فروردین ماه انبار 5000 متر مربعی این شرکت طعمه حریق گردید و خسارتی بالغ بر 400 میلیارد تومان به این مجموعه وارد شد. وقوع این حادثه سبب گردید که برنامه بازدید ما از کارخانه یک به کارخانه شماره سه منتقل شود. با این وجود، از کار افتادن خطوط تولید در ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو به دلیل وقوع حادثه در شرکت کروز به ما این نکته اساسی را یادآور شد که به بازدید یکی از تاثیر گذارترین بازیگران صنعت خودرو کشور خواهیم رفت.

دکتر قرآنی| شرکت کروز|آتش سوزی|حادثه| بازدید | کارخانه شماره یک| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|

تصاویری از آتش سوزی در کارخانه کروز

در روز بازدید جناب آقای مهندس غریب مدیر ارتباطات شرکت ما را همراهی نمودند. در بدو ورود به کارخانه تمیزی افراد و محیط کاری شرکت به شدت خودنمایی می­کرد. به قول جناب غریب، استانداردهای انضباطی شرکت در حد پادگان های نظامی است به طوری که پرسنل موظف به تراشیدن روزانه صورت و اتو زدن هر روزه لباس­های خود هستند. به همین نحو قوانین مشابهی نیز برای پرسنل خانم شرکت وجود دارد. اجرای سفت و سخت این قوانین به حدی است که حراست شرکت اجازه دارد جلوی ورود پرسنلی که قوانین پوشش را رعایت نمی­کنند به شرکت بگیرند. نکته مورد توجه بعدی، تعداد بسیار زیاد پرسنل خانم در این شرکت است. مطابق گفته مسئولان شرکت بیش از 8000 نفر (از 12000 نفر) پرسنل شرکت خانم ها هستند. دلیل این موضوع نیز ماهیت ظریف کارها در خطوط مونتاژ است. به بیان دیگر، برای غالب کارهای شرکت، پرسنل خانم بازدهی فنی و اجرایی بهتری دارند و لذا به این منظور انتخاب می­گردند.

دکتر قرآنی| شرکت کروز|آتش سوزی|حادثه| بازدید | کارخانه شماره یک|کارخانه شماره دو|کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|

محل کارخانه های شرکت کروز

در روز بازدید، ابتدا به سالن کنفرانس کارخانه شماره سه هدایت شدیم تا علاوه بر آشنایی مقدماتی با شرکت از قوانین سخت گیرانه مرتبط با بازدید کنندگان آگاه شویم. مهمترین قانون موجود برای بازدید کنندگان عدم امکان عکس برداری در طول بازدید بود. با این وجود با مساعدت جناب غریب قرار شد که یکی از پرسنل روابط عمومی از بازدید ما عکس تهیه کرده و برای بنده ارسال نمایند (انشالله). از سوی دیگر، در یک ارائه خوب شرکت کروز و زیر مجموعه­های آن به صورت کامل معرفی گردید و سوالات ما نیز با سعه صدر توسط پرسنل محترم پاسخ گفته شد. نظر به اهمیت موضوع، فایل این ارائه دریافت و به پیوست این نوشته ارسال می گردد تا علاقه­مندان بتوانند به آن مراجعه نمایند.

از نکات مهم ارائه می­توان به اهمیت شرکت کروز برای صنعت خودروسازی کشور در زمان تحریم­ها اشاره کرد. پس از شدت گرفتن تحریم­ها، شرکت­های خارجی فعال در صنعت خودروسازی کشور از ارائه تجهیزات حیاتی خودرو مانند ECU به سازنده ایرانی سر باز زده و تولید خودرو در کشور در معرض توقف کامل قرار داشت. در همین راستا، شرکت کروز که پیش از تحریم­ها نماینده شرکت معروف کنتیننتال (Continental Automotive) آلمان بودند، با تلاش فراوان امکان تولید این قطعات حساس در داخل را فراهم آورده و از فشار تحریم­ها بر صنعت خودرو کشور کاسته­اند. برای من جالب بود که پرسنل شرکت با غرور و افتخار در مورد تولید ECU­های بومی در کشور سخن می­گفتند و به تلاش خود در سال­های دشوار تحریم افتخار می­نمودند. از دید نگارنده این سطور، تولید قطعات حساسی مانند ECU قطعا افتخار بزرگی است. اما بسیاری از هموطنان داخلی خصوصا در سال­های 91-92 که سوار خودروهای وطنی با تجهیزات کروز شده­اند کماکان خاطرات تلخی از شیوه­ی فعالیت این تجهیزات دارند. با این حال، در یکی دو سال اخیر، برخی از این اشکالات بر طرف گردیده و خودروهای وطنی با ECUهای داخلی عملکردی به مراتب بهتری از خود به نمایش می­گذارند.

· بازدید از سالن­های تولید شرکت

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو||داشبورد| مونتاژ
دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|داشبورد| مونتاژ

خط تولید داشبورد و سپر در کارخانه شماره 3 کروز

پس از توضیحات مفصل در رابطه با شرکت، نوبت به بازدید از سالن­های تولید کارخانه شماره سه رسید. بازدید ما از سالن داشبورد و سپر آغاز شد. در این سالن، داشبورد خودروهای سواری پژو مونتاژ و توسط جوش­های مافوق صوت (Ultrasonic) جوشکاری می­گردید. سپس کلیه قطعات داشبورد شامل آمپرها، کلید­ها و... بر روی داشبورد سوار و پس از تست به خطوط تولید ایران خودرو و سایپا ارسال می­گردید. برای من جالب بود که داشبورد به صورت مونتاژ شده به شرکت­های تولید خودرو می­رود و این شرکت­ها تنها زحمت سوار کردن این قطعه را بر روی خودروهای خود می­کشد. نکته جالب دیگر، به روز بودن ماشین آلات تولید و خصوصاً جوش­های مافوق صوت در این خطوط تولید بود. به گفته مدیر تولید این خطوط، این دستگاه­ها همگی مدل 2014 و 2015 بوده و از بهترین سازندگان کره­ای و اروپایی تهیه شده است.

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو||داشبورد| مونتاژ
دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|داشبورد| مونتاژ

خط تولید داشبورد و سپر در کارخانه شماره 3 کروز

پس از بازدید از بخش داشبورد، به بخش سپر رفتیم. در این بخش، سپر خودروهای مختلف پژو، ال 90 و... ساخته و رنگ آمیزی می­گردید. به علاوه پس از خرید خودروسازی بهمن توسط شرکت کروز بخشی از سپرها و قطعات پلاستیکی بدنه خودروهای مزدا 3 نیز در این خطوط رنگ آمیزی می­گردید.

پس از بازدید از خط تولید داشبورد و سپر، مسیر بازدید ما به سمت سالن کویل، سالن تزریق و سالن چراغ ادامه یافت که نکته قابل ذکر چندانی در آنها موجود نبود. سپس، به خطوط تولید ایربگ شرکت رفتیم. ایربگ­ها یکی از حساس­ترین قطعات خودرو هستند که بایستی در شرایط اضطراری عملکرد صد در صدی از خود نشان دهند.

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو||داشبورد| مونتاژ
دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|داشبورد| مونتاژ

خط تولید ایربگ در کارخانه شماره 3 کروز

شیوه تولید این ایربگ­ها نیز در نوبه خود جالب توجه بود. در این خط، ابتدا ایربگ­ها توسط دست دوخته شده (درست خواندید توسط دست!) و سپس توسط دستگاه­های اتوماتیک تا زده شده و فشرده می­گردید. لازم به توضیح است شیوه تا زدن ایربگ­ها بسیار مهم بوده زیرا در زمان انفجار بایستی به شیوه کنترل شده و در مسیر مشخصی باز گردند. پس از تا زدن ایربگ­ها، چاشنی انفجاری به آنها اضافه شده تا در زمان حادثه با گاز ناشی از انفجار ایربگ پر شود. سپس ایربگ تولیدی روی قربالک فرمان مونتاژ می­گردید. نکته جالب در زمان نصب و مونتاژ ایربگ بر روی غربالک فرمان دقت بسیار بالای تجهیزات بود. در این بین، پیچ­های ایربگ با دقت بالا در تعداد دور مشخص و با گشتاور مشخص سفت می­شد. سپس حتی ارتفاع پیچ­ها نیز مجددا کنترل شده تا در حد استاندارد باقی بماند. در نهایت، به دلیل آماده نبودن آزمایشگاه تست ایربگ شرکت امکان تست این تجهیزات فراهم نگردید.

دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو||داشبورد| مونتاژ
دکتر قرآنی| شرکت کروز| بازدید | کارخانه شماره سه| ایران خودرو| سایپا| قطعات خودرو|داشبورد| مونتاژ

خط تولید سیلندر EF7 در کارخانه شماره 3 کروز

در مرحله نهایی بازدید، به سالن سیلندر رفتیم. در این خط تولید، سیلندر موتور ملی یا EF7 تراش خورده و مونتاژ می­گردید. به طور خاص، در این خط تنها موتورهای تولیدی برای سمند EF7 توربو شارژ تراش می خورد. دستگاه­های موجود در این خط دارای دقت­های نجومی بوده به طوری که محدوده دقت آنها در حد میکرومتر بود.

· جمع بندی

پس از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، صنعت خودروسازی مهم­ترین صنعت کشور بوده و شرکت کروز یکی از بزرگترین بازیگران این صنعت می­باشد. بازدید از این مجموعه، تجربه ارزشمند و آشنایی با پرسنل فهیم آن افتخاری بزرگ است. با این حال هدف اصلی از نگارش این متن ارائه گزارشی مختصر از بازدید انجام شده از این مجموعه بزرگ بوده و لذا در طول متن از هر نوع پیش­داوری و قضاوت در رابطه با شرکت خودداری گردیده است. در آینده نظرات شخصی بنده در رابطه با صنعت خودرو کشور تقدیم خوانندگان محترم خواهد شد.

دانلود فایل ارائه