دیدار با حسام آرمندهی، بنیان گذار اپلیکیشن بازار و سایت دیوار

بیست و پنجم اردیبهشت 1396| دسته بندی: 1
دکتر قرآنی| دکتر رحیم قرآنی| حسام آرمندهی|آرمندهی| کافه بازار| دیوار| کارآفرینی

راستش را بخواهید، حسام آرمندهی یکی از قهرمانان نسل من است و من مدت­ها است که فعالیت­های وی را در کلاس های کار آفرینی برای دانشجویانم تدریس می کنم. وی کسی است که همانند بسیاری از کارآفرینان حوزه IT از هیچ شروع کرده و با تلاش و پشت کار یک امپراتوری تجاری را برای خود خلق نموده است. او در سال 89 که بسیاری از نخبگان کشور در حال مهاجرت بوده و تمامی متغیرهای اقتصادی و فضای کسب و کار رو به افول بود شروع به کار کرده و فعالیت خود را در سال­های دشوار 89 تا 92 به اوج رساند تا به ما ثابت نماید که با سخت کوشی، تیزهوشی و آینده نگری می توان حتی در بدترین شرایط نیز موفق بود.

روز دوشنبه 25 اردیبهشت 1396فرصتی دست داد تا برای اولین بار، حسام میرآرمندهی عزیز را برای اولین بار از نزدیک ملاقات کنم. در برخورد اول، شخصیت وی بسیار برایم جالب بود. به هیچ عنوان از موضع بالا صحبت نمی کرد و با وجود جایگاه شغلی خود به هیچ وجه خود را بالاتر از حاضرین در جلسه نمی دید و بسیار گرم و صمیمی برخورد می کرد. به علاوه، از اینکه بگوید نمی دانم، بلد نیستم یا حتی در زمینه تخصصی من نیست هیچ ابایی نداشت. در بسیاری از موارد در میان پاسخ به سوالات مجددا در رابطه با اینکه موضوع سوال چه بود پرسش می کرد و همواره تلاش داشت تا پاسخی کوتاه ولی جامع به تک تک سوالات ارائه نماید.

در طی جلسه از تاریخچه کافه بازار، شکست در پروژه فارسی تل و زمینه شروع سایت دیوار و دلایل موفقیت این کسب و کارها به تفصیل برایمان سخن گفت که روایت همه این موارد از حوصله این متن خارج است. با این حال، در طی سوالات مختلف حسام روی دو نکته کلیدی "ارزش پیشنهادی" و "تمرکز بر روی کسب و کار" بسیار تاکید داشت. برای همین در ادامه این متن، مختصری راجع به این دو موضوع صحبت خواهم نمود.

ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی یا Value proposition به معنای ارزشی است که کسب و کار شما برای مشتریان خود ایجاد می نماید. در واقع شالوده اصلی هر کسب و کار، ارزشی است که برای مشتری ایجاد کرده و در ازاء آن مشتری را تمایل به پرداخت هزینه خواهد داشت. بنابراین، تمامی کسب و کارها حول مفهوم ارزش پیشنهادی شکل خواهد گرفت.

وقتی از حسام میرآرمندهی در رابطه با نحوه شروع یک کسب و کار سوال کردم، پاسخ اصلی حول مفهوم ارزش پیشنهادی بود. وی گفت:

"در ابتدا باید به این فکر کنید که کسب و کار شما چه نیازی از مشتری را بر طرف می کند و آیا مشتری برای رفع این نیاز حاضر به پرداخت مبلغی هست یا نه؟"

وی ادامه داد که در مورد پروژه فارسی تل هدف اصلی تولید یک پوسته فارسی برای اندروید و تعدادی برنامه کاربردی برای آن بود. بعد از عرضه اندروید فارسی توسط گوگل مشخص بود که دیگر پوسته فارسی برای اندروید هیچ ارزش اضافی برای مشتری ایجاد نکرده و لذا در عمل شکست خورد. با این حال، تولید برنامه های کاربردی برای اندروید با پروژه کافه بازار ادامه پیدا کرد و در نهایت به موفقیت رسید.

بنابراین، اینکه پیش از شروع هر کسب و کاری تعریف دقیقی از ارزش پیشنهادی به مشتری داشته باشیم و اینکه ارزشی را به مشتری پیشنهاد نماییم که وی را مجاب به پرداخت هزینه برای آن کنیم کلیدی ترین اصل برای شروع هر کسب و کاری است. قبل از اینکه وارد موضوع بعدی یعنی "تمرکز بر یک هدف مشخص" شویم دوست دارم موضوع ارزش پیشنهادی را با چند مثال از برنامه های پر مخاطب کافه بازار برای شما روشن تر نمایم. در همین راستا، در ادامه برخی از برنامه های پولی کافه بازار آورده شده است که توانسته اند با وجود سادگی به فروش های بالا دست یابند. از شما درخواست می نمایم که ابتدا ارزش پیشنهادی این برنامه ها برای مشتری را برای خود مرور کرده و سپس میزان فروش این برنامه (با ضرب تعداد نصب در قیمت) را محاسبه نمایید.

دکتر قرآنی| دکتر رحیم قرآنی| کارآفرینی| کافه بازار

دکتر قرآنی| دکتر رحیم قرآنی| کارآفرینی| کافه بازار

دکتر قرآنی| دکتر رحیم قرآنی| کارآفرینی| کافه بازار

دکتر قرآنی| دکتر رحیم قرآنی| کارآفرینی| کافه بازار

مثال هایی از ارزش پیشنهادی خوب که به فروش بالا منجر شده است

تمرکز بر روی یک هدف مشخص

وقتی از حسام آرمندهی در رابطه با دلیل اصلی موفقیت کافه بازار سوال شد، "تمرکز روی یک موضوع" را به عنوان یکی از اصلی­ ترین دلایل موفقیت خود برشمرد. سپس برایمان تعریف کرد که در روزهای اولیه کافه بازار برای جذب سرمایه به شرکت "پارس مایکروتل" نماینده انحصاری گوشی های سامسونگ رفته بودند و ایده اندروید مارکت فارسی را برای آنها به صورت کامل توضیح داده بودند. بعد از آن نیز یک تیم در شرکت "پارس مایکروتل" با پشتیبانی فنی و مالی شرکت با کپی کردن ایده "بازار" به صورت مستقیم روی توسعه یک مارکت فارسی متمرکز شدند. با این وجود، وقتی پرسیدم که چگونه شرکت نوپای آنها که از تعداد کمی دانشجو تشکیل شده بود توانست غول "پارس مایکروتل" را شکست دهد در پاسخ گفت:

"در آن موقع، تنها راه درآمد ما و تنها موضوعی که روی آن کار می کردیم کافه بازار بود و این در حالی بود که پارس مایکروتل موضوع مارکت فارسی را به عنوان یک کسب و کار جانبی برای فروش محصولات خود می دید. "

در واقع تمرکز روی ایده اصلی (همان توسعه مارکت فارسی برای اندروید) و تلاش برای رفع مشکل کاربران اندروید و ارائه ارزش پیشنهادی بالا را می توان به عنوان اصلی ترین دلایل موفقیت کافه بازار و کسب و کارهای حسام آرمندهی عزیز برشمرد.