دلایل اصلی شکست یک کسب و کارهای نوپا چیست؟

یازدهم تیر 1396| دسته بندی: 3
دکتر قرآنی|رحیم قرآنی|طرح تجاری|کارگاه طرح تجاری| کسب و کار|استارت آپ |بوم کسب و کار|بوم|دانشگاه شریف| تجاری سازی| کارآفرینی

برخلاف تبلیغات متعددی که در رابطه با سهولت راه اندازی کسب و کارهای استارت آپی می­شود، باید خدمت شما عرض کنم که در عمل راه اندازی هر کسب و کار جدیدی اعم از مجازی و واقعی قطعا فرآیندی دشوار است. یادتان باشد، اینکه یک تیم کوچک با یک ایده تبدیل به یک کسب و کار بزرگ شود فرآیندی پیچیده و زمان بری بوده و تمرکز و تلاش فراروانی را طلب می­کند. جالب است بدانید که از مجموع کسب و کارهای نوپایی که شروع می­شوند تنها و تنها 10 درصد پس از 4 سال زنده مانده و به فعالیت خود ادامه می­دهند. این یعنی 90 درصد کارآفرینانی که یک کسب و کار جدید را آغاز می کنند پس از چهار سال با شکست مواجه می­شوند. نکته جالب اینجاست که از مجموع 10 درصد کسب و کارهای باقی مانده نیز تنها عده انگشت شماری موفق می‌شوند تا در زمینه خود رشد کرده و مانند دیجی کالا، کافه بازار، نت برگ و آپارات به درآمدهای میلیاردی دست یابند.

کارآفرینی| شکست کارآفرینی| استارت آپ| کسب و کار| دکتر قرآنی| قرآنی| سایت دکتر قرآنی| رحیم قرآنی

تنها 10 درصد از کسب و کارهای نوپا پس از 4 سال زنده می‌مانند و تعداد انگشت شماری مانند دیجی کالا، کافه بازار، نت برگ و آپارات به درآمدهای میلیاردی دست یابند.

بنابراین، راه کارآفرینی به هیچ عنوان راه ساده­ای نیست. اینکه فکر کنیم برادران محمدی (موسسین دیجی کالا) فقط به دلیل اینکه در زمان خرید دوربین عکاسی سرشان کلاه رفته و در این ماجرا ایده تاسیس دیجی کالا به ذهن آنها رسیده و سپس موفق و پولدار شده­اند ساده­انگاری محض است. کافی است به یاد آورید که دیجی کالا نه اولین فروشگاه آنلاین کشور بود و نه آخرین آنها است. در طی سال­ها حتی بسیاری تلاش نموده­اند با کپی برداری از دیجی کالا به موفقیت دست یابند. اما اینکه امروز دیجی کالا شناخته شده­ترین فروشگاه آنلاین ایران و رتبه سوم الکسا در ایران است در چیزی بیش از یک ایده صرف ریشه دارد. اگر دیجی‌کالا امروز از موفق‌ترین کسب و کار مجازی ایران است نتیجه سالها برنامه‌ریزی، تلاش شبانه روزی و نوآوری یک تیم متخصص است. به علاوه، سرمایه گذاران هوشمندی مانند "سراوا پارس" نیز در کنار دیجی کالا بوده­اند و مجموعه این اقدامات موفقیت دیجی کالا را رقم زده است.

دیجی کالا|پرسنل دیجی کالا|موفقیت دیجی کالا|کارآفرینی| شکست کارآفرینی| استارت آپ| کسب و کار| دکتر قرآنی| قرآنی| سایت دکتر قرآنی| رحیم قرآنی

نمایی از بیش از 1000 نفر پرسنل دیجی کالا که برای موفقیت این شرکت زحمت می کشند

تاسیس یک کسب و کار جدید، مانند ورود به یک میدان نبرد است. نبردی برای موفقیت در بازار و کسب ثروت. در این نبرد، مدیران کسب و کار مانند فرماندهان و پرسنل و سرمایه­های آنها مانند سربازانی هستند که برای موفقیت به خدمت گرفته شده­اند. در چنین میدان نبردی، شما بایستی با نیروها و سرمایه‌ی محدود خود با افرادی و شرکت‌هایی رقابت کنید که دارای سرمایه، ارتباطات و نیروهای به مراتب بیشتری نسبت به شما هستند. در چنین شرایط نابرابری، تنها شانس شما برای پیروزی هوشمندی و ذکاوت شماست. شما باید مثل یک فرمانده زیرک نیروهای خود را به دقت سازماندهی کرده و در عمل استراتژی­هایی را انتخاب کنید که برای شما بیشترین سود را با کمترین هزینه محقق سازد. باید نقاط قوت خود و ضعف دشمان را به خوبی بشناسید و درک صحیحی از شرایط میدان نبرد (بازار) داشته باشید تا بتوانید از این کارزار پیروز بیرون بیایید.

تجربه سال­ها فعالیت من در حوزه کسب و کارهای نوپا و آشنایی دور و نزدیک با استارت‌آپ­های مختلف به من آموخته است که بیشتر مدیران این شرکت­ها اهمیت موضوع رقابت در بازار به منظور جذب مشتری را درک نکرده و جدیت لازم برای یک تلاش طولانی مدت به منظور دستیابی به موفقیت را از خود نشان نمی­دهند. برای همین است که بسیاری از کسب و کارهای نوپا معمولا به دلایل مشابهی دچار شکست می­شوند. در ادامه، نتایج تحقیقی از مدیران کسب و کارهای نوپا آورده شده است که به بررسی دلایل اصلی شکست آنها می­پردازد.

شکست استارت آپ|کارآفرینی| شکست کارآفرینی| استارت آپ| کسب و کار| دکتر قرآنی| قرآنی| سایت دکتر قرآنی| رحیم قرآنی

دلایل شکست استارت آپ های نوپا (توضیح: در این تحقیق امکان انتخاب چند گزینه توسط مدیران کسب و کارها وجود داشته و لذا جمع اعداد بیشتر از 100 درصد است)

مهمترین دلیل شکست کسب و کارهای نوپا این است که محصولی تولید می­کنند که متناسب با نیاز­های مشتری نیست. به بیان ساده­تر، کسی محصول آنها را خریداری نمی­نماید. این موضوع که 42 درصد کسب­و­کارها دلیل شکست خود را عدم نیاز مشتری به محصول تولیدی عنوان می­نمایند در یک حقیقت ساده اما تلخ ریشه دارد. در واقع، بیشتر کسب و کارهای نوپا قبل از اینکه شناخت کاملی از مشتریان و خواسته­ها و نیاز­های آنها داشته باشند اقدام به سرمایه گذاری بر روی تولید محصول می­کنند. این تفکر اشتباه است که فکر کنیم باید ابتدا محصولی داشته باشیم و سپس در بازار آن را امتحان کرده و بفروشیم. شما بایستی در تمامی مراحل از پیش از تولید و در طی مراحل تولید مرتباً با بازار هدف خود در ارتباط باشید و نظر آنها را در مورد محصول خود جویا شوید. بنابراین، پیش از شروع هر کسب و کاری حتما برای شناخت مشتریان و نیازها و سلایق آنها وقت بگذارید و قبل از سرمایه گذاری برای تولید محصول اطمینان حاصل کنید که پروژه شما در نهایت مورد استقبال مشتریان قرار خواهد گرفت.

یکی از تلخ‌ترین اتفاقات برای یک استارت‌آپ این است که در میانه راه به دلیل نبود منابع مجبور به تعطیلی گردد. این موضوع دلیل شکست 29 درصد استارت‌آپ­ها است. بنابراین، منطقی است که پیش از شروع هر کسب و کاری تخمینی از هزینه­ها و منابع موجود بدست آوردید. تخمین خود را برای شرایط بدبینانه و خوشبینانه تکرار کنید و سپس بر مبنای تخمین صورت گرفته برای تامین منابع برنامه ریزی کنید.

تقریبا در تمامی استارت‌آپ ها، افراد اصلی‌ترین سرمایه و موتور محرک هستند. انتخاب صحیح افراد یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت است. برای انتخاب افراد تیم، ابتدا مشخص کنید که چه کارهایی قرار است انجام دهید و سپس بر مبنای فعالیت‌های موجود افراد مناسب را انتخاب نمایید. اینکه فردی دوست ما است یا اینکه در مورد ایده با ایشان صحبت شده است به هیچ عنوان دلیل موجهی برای اینکه در تیم پروژه باشد نیست. باید مشخص شود که هر فرد دقیقا برای چه مسئولیتی به تیم اضافه شده و چه انتظاراتی را بایستی برآورده نماید. جالب است بدانید برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تیم بسیار مهم‌تر از ایده است زیرا، یک تیم خوب حتی اکر در ایده اول شکست بخورد می‌تواند مجددا شروع کرده و ایده‌ی جدیدی را به ثمر برساند. اما یک تیم نامناسب حتی یک ایده خوب را نیز از بین خواهد برد.

موارد فوق، مهم‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای نوپا بود که خدمتتان عرض شد. موارد دیگری نیز مانند مشکل در قیمت گذاری، نبود مدل تجاری، حذف در به دلیل رقابت با رقبا و... نیز برای شکست کسب و کارها متصور است که توضیح آنها از حوصله این متن خارج است. با این حال، بررسی دلایلی اصلی شکست استارت‌آپ‌ها نشان می دهد که بسیاری از آنها در ابتدا شناخت مناسبی از بازار محصول، منابع مورد نیاز برای تولید محصول و همینطور افراد تیم خود نداشته‌اند و به همین دلیل در مسیر خود دچار شکست شده‌اند. بنابراین، اینکه پیش از شروع هر کار جدیدی تصویر روشنی از بازار محصول داشته باشیم، منابع مورد نیاز را تعیین و برای تامین آنها برنامه‌ریزی نماییم و اینکه تیمی همگن و متناسب با نیازهای اجرایی را گرد هم آوریم کلیدهای اصلی موفقیت برای هر استارت‌آپ بوده و امید است که مورد توجه فرماندهان بازار کسب و کار قرار گیرد.